Internetowa gazetka uczniów Zespołu Szkół im. M. Konopnickiej w Graboszycach

Fantastyczna wycieczka

W dniu 10.06.2013r. o godz. 0645 uczniowie klas V-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum zebrali się pod szkołą, aby za parę minut wyruszyć na dwudniową wycieczkę Szlakiem Renesansu.

Jechaliśmy autokarem ok. 2,5 godz., aż wreszcie dojechaliśmy do miejscowości Ujazd, gdzie zwiedzaliśmy ruiny Pałacu Krzyżtopór. Zwiedzanie zaczęliśmy od piwnic, które kiedyś pełniły funkcję stajni dla koni. Ze zdziwieniem słuchaliśmy pani przewodnik, która mówiła, że konie, aby nie oślepły, miały w stajni kryształowe lustra i jadły z marmurowych żłobów. Na zewnątrz chodziliśmy po dziedzińcach i uważnie słuchaliśmy historii tego kiedyś przepięknego pałacu i legend związanych z tym miejscem. Jako ciekawostkę można podać, że w pałacu było 356 okien (dni roku),  52 komnaty(ilość tygodni), 12 dużych sal balowych (liczba miesięcy), 4 baszty (liczba pór roku). Następnie zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie, kupiliśmy skromne pamiątki i wróciliśmy do  autokaru.

Po pokonaniu kolejnych 2,5 godz. drogi dotarliśmy do słynnego Sandomierza. Tam na rynku mieliśmy czas wolny i z wychowawcami poszliśmy na lody, po czym spotkaliśmy się przy ogromnej kotwicy, niedaleko Ratusza,  gdzie przyszła do nas przewodniczka. Poszliśmy z nią do podziemnych korytarzy pod kamienicami, które kiedyś pełniła funkcję piwnic.  Przewodniczka opowiedziała nam legendę o Halinie, która ocaliła Sandomierz przed najazdem Tatarów. Cała trasa była bardzo tajemnicza, z dużą ilością półciemnych korytarzy i schodów.

Po zwiedzeniu starych piwnic, „spod ziemi”, po dużej ilości schodów z kolei weszliśmy na górę Bramy Opatowskiej, co bardzo mi się podobało. Podziwialiśmy piękne widoki i napawaliśmy się słoneczne pogodą.

Następnie z panią przewodniczką poszliśmy do kościoła św. Pawła, gdzie  w krypcie kościelnej, w szklanej trumnie leżało  zmumifikowane ciało Teresy. Zrobiło ono na większości wielkie wrażenie, a ja się po prostu  przestraszyłam.

Potem udaliśmy się na spacer starymi uliczkami Sandomierza, oglądając po drodze szczątki murów miejskich i ,,Ucho Igielne'' czyli  bramę, przez którą wchodzili dominikanie, kiedy mury miejskie były już zamknięte. Przeszliśmy obok domu Długosza, gdzie jest muzeum diecezjalne.

Ok. 18:00 poszliśmy do bursy szkolnej, gdzie jedliśmy obiadokolację i mieliśmy zarezerwowany nocleg. Przez cały dzień promienie słońca towarzyszyły nam w podróży.

Następnego dnia 11.06.2013 r. (wtorek) po  zjedzeniu śniadania wyjechaliśmy do Kazimierza Dolnego. W tym dniu pogoda nam nie dopisała i prawie przez cały czas padał mocny deszcz.

Z miejscową panią przewodnik poszliśmy do Muzeum Przyrodniczego. Były tam wspaniałe eksponaty okazów dawnej fauny i flory, jednak na nas największe wrażenie zrobiło prawdziwe mrowisko z mrówkami leśnymi i rój pszczół w szklanym „ulu”. Niektórzy z nas pierwszy raz mieli okazję zobaczyć królową matkę pszczół. Zaciekawił nas też  zbudowany sztuczny wąwóz, których w okolicy Kazimierza Dolnego jest bardzo dużo. Jak się później okazało, do jednego z nich – wąwozu korzeniowego – pojechaliśmy meleksami.

Prosto z Muzeum udaliśmy się szybszym krokiem do Fary Kazimierskiej. Było tam fantastycznie. Podziwialiśmy najstarsze późnorenesansowe organy w Polsce, które są wyposażone w  1436 piszczałek, wykonanych ze stopu cyny i ołowiu.

Mimo deszczowej pogody nie mogliśmy nie obejrzeć kamienic braci Przybyłów, wszak wycieczka wiodła nas po renesansowym szlaku.

Około 14 00 udaliśmy się na zasłużony posiłek i odpoczynek, aby nabrać sił przed długim powrotem do domu. Na szkolny parking wjechaliśmy prawie punktualnie o godz. 2100, czyli tak jak było zaplanowane.

Cała wycieczka bardzo mi się podobała. Wyniosłam z niej niezapomniane wrażenia. Mam nadzieję, że zachęciłam tych, którzy nie pojechali na wycieczkę, aby na następny raz nie przegapili okazji i wyruszyli gdzieś w Polskę.  Nigdy nie zapomnę tych chwil.

Weronika Wiecheć

Zobacz więcej zdjęć z wycieczki w galerii na facebooku.

wtorek, 18 czerwca 2013, superbuda

• Magiczne miasto krasnali

6 czerwca rozpoczęła się dwudniowa wycieczka do Wrocławia z udziałem klas 6 i 1-3 gimnazjum wraz z opiekunami. Już od samego rana w autobusie pan przewodnik opo

• Wycieczka do Muzeum Narodowego w Krakowie

Z wycieczki do Muzeum Narodowego w Krakowie (10 marca 2016), gdzie zwiedzaliśmy dwie wystawy - „Historia mody” i „Modna i już, czyli moda w PR

• Nocowałyśmy w kopalni soli!

14 grudnia ja, Emilia oraz panie pojechałyśmy na dwudniową wycieczkę doUzdrowiska Kopalni Soli Bochnia. Była to nagroda za zdobycie pierwszego i trzeciego miejs

Nakarm glodne dziecko - wejdz na strone www.Pajacyk.pl statystyka